Koronapandemiarajoitusten takia valtakunnallista Koiranpäivää 24.4.2021 vietettiin tänäkin vuonna verkossa ja erilaisissa sosiaalisten medioiden palveluissa. Päivän teemana oli koiran koulutus ja aktivointi. Tassua toiseen eteen kannustettiin nostamaan muun muassa erilaisin aktivointihaastein. Koiranpäivää vietettiin nyt jo 15. kerran.

Kennelliitto järjesti Koiranpäivänä kaksi webinaaria. Koirien käyttäytymistutkija, FT Katriina Tiira kertoi siitä, mitä pitää tietää koiraa hankkiessa. Tähän webinaariin ilmoittautui mukaan noin 1 300 kuulijaa.  Eläintenhoidon opettaja Pipa Pärssinen antoi webinaarissaan tietoa perusarkeen koiran kanssa. Tähän webinaariin ilmoittautui noin 2 600 kuulijaa. Molemmista webinaareista on tulossa tallenteet Kennelliiton verkkosivuille.

Koiranpäivänä julkaistiin Kennelliiton Digitassu-oppimismisalustalla Meille tulee pentu -kurssi uusille koiranomistajille. Kurssi perustuu Kennelliiton Iloinen pentu -oppaaseen. Koiranpäivän viikonlopun aikana kurssin kävi lähes 650 henkilöä. Moni kävi suorittamassa myös aiemmin julkaistun Tuleeko meille koira -kurssin, jonka on suorittanut jo lähes 3 600 henkilöä.

Koiran hyvää tekevää vaikutus ihmisille nostettiin esille tutkitun tiedon valossa

Perinteisesti Koiranpäivänä tuodaan esille koiran hyvää tekevää vaikutusta ihmisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi Koiranpäivänä hienon videon, jossa nostettiin esille tutkittua tietoa siitä, miten koiran omistaminen vaikuttaa ihmisten terveyteen.

THL Koiranpäivä

Helsingin yliopisto nosti esille seitsemän tiedeuutista koirista tuoden esille, että koirien hyvinvointia edistävä tutkimus voi auttaa samalla myös ihmisiä. Lisäksi yliopistolaiset jakoivat kuvia omista koiristaan intranetissa ja myös somekanavillaan.

HY Koiranpäivä 2021

Koirien merkitystä etätyöläisten hyvinvoinnille toi esille myös maa- ja metsätalousministeriö, joka jakoi kuvia henkilöstönsä koirista eri somekanavilla.

MMM Koiranpäivä 2021

Tilastokeskus jakoi somessa vuoden 2016 Kuluttajatutkimukseen perustuvaa tietoa koirien määrästä Suomessa. Tilastojen mukaan lähes joka viidennessä suomalaisessa kotitaloudessa on koira.

Tilastokeskus Koiranpäivä 2021

Perinteiseen tyyliin virkakoirat esiintyivät Koiranpäivän somepostauksissa. Tullin virkakoiria esiteltiin Instagramissa, jossa esittäytyi myös Rikosseuraamuslaitoksen vankilakoira Käry. Myös poliisi- ja rajakoirat näkyivät eri somekanavilla.

Somehaasteet innostivat harmaana päivänä

Moni tarttui somehaasteisiin harmaana ja sateisena päivänä. Kennelliiton jäsenyhdistykset julkaisivat verkossa monenlaisia haasteita, joissa kannustettiin yksittäisiä koiranomistajia mukanaan harrastamaan ja aktivoimaan koiriaan sekä kertomaan myös muille harrastuksistaan.

Kennelliitto julkaisi Koiranpäivän alla Instagramissa ja Facebookissa harrastus- ja temppukortit, joista on iloa myös Koiranpäivän jälkeen.

Suomen Palveluskoiraliitto julkaisi Facebookissa haasteen, jossa tuotiin esille eri palveluskoiralajeja ja kannustettiin jakamaan positiivisia kuvia omasta harrastamisesta.

SPKL Koiranpäivä 2021

Useat kennelpiirit ja rotuyhdistykset julkaisivat vastaavanlaisia somehaasteita. Etelä-Pohjanmaan kennelpiiri jakoi Facebook-sivullaan tietoa koiratoimintaa tarjoavista tahoista piirin alueella.

E-P kennelpiiri Koiranpäivä 2021

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsi jälleen Vuoden koiran

Pohjois-Savon kennelpiiri palkitsee perinteisesti piirin Vuoden koiran. Tänä vuonna palkitsemistilaisuus oli ilman yleisöä Kuopion torilla Velj’mies-patsaan vieressä. Vuoden koiraksi valittiin Joroisissa asuvan Mari Lindholmin perheen koira, kettuterrieri Viku (Wolfheart Virginia), joka auttaa perheen tytärtä huomioimaan verensokerin vaihtelut. Vikua koulutetaan hypokoiraksi.

P-S Vuoden koira Viku
Pohjois-Savon kennelpiirin Vuoden koira Viku on tärkeä apu Ada Lindholmille. Kuva: Tuula Laitinen

Pohjois-Savon kennelpiiri järjesti Koiranpäivänä webinaarin, jossa Pipa Pärssinen kertoi positiivisesta koirankouluttamisesta. Myös Kainuun kennelpiiri järjesti jäsenilleen webinaarin, aiheena koiran aktivointi, ja luennoitsijana kennelpiirin aluekouluttaja, eläintenkouluttaja Teija Viljanmaa.

Koiranpäivä sai näkyvyyttä eri medioissa

Koiranpäivä näkyi hyvin myös medioissa. MTV teki Koiranpäivän alla havainnollisen jutun siitä, mitä perusasioita aivan tavallisen koiranomistajan on hyvä tietää koiran koulutuksesta, ja mitä perusasioita koiralle kannattaa opettaa. Uutisvideolla ja Kympin uutisten kevennyksessä koirankoulutuksesta kertoi Helsingin seudun kennelpiirin puheenjohtaja ja tottelevaisuusjaoston vetäjä Pirkko Bellaoui. Juttu löytyy täältä.

Yle teki myös jutun perusasioiden opettamisesta koiralle. Jutun voi lukea täältä. Lisäksi Yle uutisoi Pohjois-Savon kennelpiirin Vuoden koiran valinnan.

Koiranpäivä näkyi myös koira-aiheisina juttuina ja tapahtumavinkkeinä eri medioissa. Karjalainen-lehti julkaisi Koiranpäivän kunniaksi koira-aiheiset teemasivut, joilla muun muassa annettiin vinkkejä koiran ulkoiluttamiseen ja kerrottiin aktiivisesta harrastamisesta koiran kanssa.

Lisätiedot:

Kennelliiton viestintäpäällikkö