Koirien terveyteen ja hyvinvointiin sekä rotukoirien rekisteröintimäärien kehitykseen ja eläinlääkärikustannusten nousuun liittyvät asiat puhututtivat kahdeksan eurooppalaisen kennelliiton johtoa kokouksessa 11. syyskuuta.

Kahdeksan kansainvälisen kennelunioni FCI:n jäsenmaan kennelliittojen edustajat kokoontuivat Düsseldorfissa, Saksassa. Kokouksessa käsiteltiin kennelliittojen ajankohtaisia asioita ja tulevaisuudensuunnitelmia. Tällä kertaa kokouksessa keskityttiin keskustelemaan koirien hyvinvointia koskevan lainsäädännön kehityksestä ja koirien hyvinvointiin liittyvästä sääntelystä osallistujamaissa. Kokouksessa myös muun muassa esiteltiin eri kennelliittojen roturisteytysprojekteja.

Jens Glavind FCI-kokous syyskuu 2024
Tanskan Kennelliiton toiminnanjohtaja Jens Glavind kertoi, miten Tanskassa edistetään koirien terveyttä ja hyvinvointia yhteistyössä yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa. Kuva: VDH

Osallistujamaiden kennelliittojen tilannetta läpikäytäessä nousi selvästi esille pentuerekisteröintien määrän lasku. Myös eläinlääkärikustannusten nousu näkyy osallistujamaissa. Kennelliittojen edustajat keskustelivat siitä, millaisilla strategioilla vastataan tulevaisuuden haasteisiin.

Kokouksessa keskusteltiin lisäksi ulkomuototuomarien koulutuksesta, sähköisten palveluiden kehittämisestä, tuontikoirien rekisteritietojen vaihdosta kennelliittojen kesken sekä FCI:n ja sen Euroopan osaston työstä. Kahdeksan kennelliiton toiminta ei ole FCI:n virallista toimintaa.

Suomen edustajat FCI-kokous Saksa syyskuu 2024
Suomen Kennelliittoa edustivat Esa Kukkonen, Markku Mähönen ja Pirjo Onza. Kuva: VDH

Mukana kokouksessa olivat Alankomaiden, Italian, Norjan, Ranskan, Ruotsin Saksan, Suomen ja Tanskan kennelliittojen edustajat. Suomen Kennelliittoa edustivat kokouksessa hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen, toiminnanjohtaja Pirjo Onza ja projektitehtävissä työtään Kennelliitossa jatkava Markku Mähönen.

Esa Kukkonen pitää kahdeksan kennelliiton edustajien tapaamisia tärkeinä, sillä epävirallisina tapaamisina ne antavat mahdollisuuden keskustella moniulotteisista asioista avoimesti ja hyvässä hengessä, ilman virallisen kokousprotokollan muodollisuuksia.

FCI:n suurten kennelmaiden yhteiset kokoontumiset aloitettiin vuonna 2022. Kokouksia järjestetään kahdesti vuodessa. Seuraava kokous on Pariisissa, Ranskassa helmikuussa 2025.

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja