Metsästyskauden alkaessa metsälle lähtee tänä syksynä lähes satatuhatta suomalaista koiraa. Metsästyskoirien kanssa harrastetaan monipuolisesti. Metsästyskoira on yhä useammin kotikoira, omistajalleen rakas perheenjäsen.

- Metsästysvietti on koiralle lajina luontainen. Se on voimakkaana usean koirarodun perimässä, kertoo Suomen Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan puheenjohtaja Kirsi Sainio.

Esimerkiksi Suomen suosituimmat koirarodut, labradorinnoutaja ja kultainennoutaja, ovat alun perin metsästyskoiria. Suomen 20 suosituimman koirarodun joukosta löytyy useita metsästyskäytössä olevia rotuja: jämtlanninpystykorva, suomenajokoira, karjalankarhukoira, suomenpystykorva, karkeakarvainen mäyräkoira ja harmaa norjanhirvikoira.

Kirsi Sainio ja Ulla_Vessi Hämäläinen

- Monet metsästyskoiraroduista ovat keskimäärin hyvin terveitä, sillä huonorakenteinen tai terveysongelmista kärsivä koira ei pysty toimimaan metsällä, painottaa Sainio.

Myös Sainiolla itsellään on kotona metsästyskoirarotuihin lukeutuva koira. Tosin karjalankarhukoira Ulla ei ole aktiivi metsästyskoira, vaan viihtyy paremmin omistajansa kanssa lenkeillä ja kotisohvalla.

Kirsi Sainion blogikirjoituksen Koiran kanssa metsässä -  ja metsällä voi lukea täältä.

Metsästyskoira ja kotikoira eivät sulje pois toinen toisiaan

Metsästyskoiran rooli on vuosien varrella muuttunut. Nykyisin yhä useampi koira on perheenjäsen, joka on tiiviisti mukana omistajiensa arjessa.

- Metsästyskoira on mitä parhain seuralainen. Se kaipaa omistajaansa, kuten mikä tahansa koira, sanoo Erja Pekkala, jonka elämään suomenajokoirat ovat kuuluneet 14 vuoden ajan. Parhaillaan hän kouluttaa viiden kuukauden ikäistä ajokoiranpentu Urmasta arjen rutiineihin.

Erja Pekkala ja Urmas

- Suomenajokoira viettää ison osan vuodesta omistajansa kanssa metsällä, ja tuolloin sen suhde omaan ihmiseen pitää olla kunnossa. Metsästyskoira viettää kuitenkin myös lomaa, ja silloin se on, ja sen pitää olla ihan tavallinen perhekoira, jonka kanssa puuhataan mitä milloinkin, ja joka osallistuu perheen normaaliin arkeen.

Pekkala painottaa koiran kouluttamista positiivisen vahvistamisen kautta. Kun koiraan on luonut hyvän suhteen, ja opettanut sille perusasiat, sujuu arki hyvin niin koiran kuin ihmisenkin kannalta.

Metsästyskoira liikuttaa omistajaansa ja vie keskelle luontoa

Metsästyskoiraharrastus vie omistajansa keskelle luontoa. Koiran kanssa metsällä liikutaan pitkiä rupeamia, eikä mihinkään ole kiire.

- Eniten nautin syksyisistä päivistä, kun saan kulkea itse kouluttamani koiran kanssa kahden pitkin korpimaita nauttien riistaintoisen koiran työskentelyn seuraamisesta ja yhteistyöstä koiran kanssa. Samalla luonnon ihmeitä ihmetellen. Nämä päivät tuntuvat aina siltä, kuin rahaa pankkiin laittaisi, kertoo Eränkävijöistä tuttu saksanseisojaharrastaja Sanna Kokko

Sanna Kokko ja Suoherran Shawnee

- Monesti metsästä tullaan ilman saalista ja päivä on silti onnistunut. Koiran toimiva työskentely ja luonnossa vietetty liikunnallinen päivä riittää tuomaan hyvän mielen ja tyytyväisyyden tunteen.

Kokkoa kiinnostaa metsästyskoiraharrastuksessa se, että koko ajan voi oppia lisää ja kehittyä koiran kanssa. Hän on aktiivisesti mukana koe- ja kilpailutoiminnassa, ja toimii myös mannermaisten kanakoirien erikoiskokeen ylituomarina. Koe- ja kilpailutoiminnan kautta harrastukseen syntyy yhteisöllisyyttä.

Vastuullinen koiranomistaja pitää hyvää huolta koirastaan ja ympäristöstä

Metsälle lähtee tänä syksynä myös Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Risto Ylitalo suomenpystykorva Lyytin kanssa.

Risto Ylitalo ja Lyyti

- Suomenpystykorva on lintua puuhun haukkuva koira, jolla on pitkä historia ihmisen kumppanina ja apuna. Lyytin kanssa nautimme luonnossa samoilusta yhdessä. Tärkeitä asioita ovat luottamus, koiran yhteydenpito ja perinteisen pystykorvalla metsästyksen vaaliminen. Itse saaliin saaminen ei ole meille tärkein asia, vaan yhteiset kokemukset koiran kanssa ja onnistumiset luonnossa, hän kertoo.

Ylitalo toivoo, että metsälle lähdetään positiivisella mielellä, hyväkuntoisten, ja hyvin koulutettujen koirien kanssa.

- Nautitaan yhdessäolosta koiran kanssa, ja kunnioitetaan luontoa ja eläimiä.

Vinkkejä siihen, mitä kaikkea metsästyskoirarotujen kanssa voi harrastaa, löytyy täältä.

Lisätiedot:

Suomen Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja
Risto Ylitalo
risto.ylitalo@kennelliitto.fi