Kennelliitto on ottanut käyttöön uuden sähköisen sovelluksen löytökoirien omistajien tavoittamiseksi. Sovelluksen avulla löytöeläintalo voi lähettää koiranomistajalle viestin koiran talteenotosta. Kennelliiton Omakoira-palvelun kautta toimiva sovellus on käytössä kaikkina päivinä ympäri vuorokauden.

- Kennelliitto saa vuosittain löytöeläintaloilta useita kymmenniä yhteydenottoa löytökoirista, kertoo Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen. Uusi palvelu nopeuttaa löytökoirien palautumista omistajilleen, mikäli koira löytyy Kennelliiton rekisteristä.

Käytännössä palvelu toimii siten, että löytöeläintalon edustaja syöttää koiran mikrosirunumeron sovellukseen, joka etsii koiran tiedot näkyville. Jos koira ei ole Kennelliiton rekisterissä tai sen omistaja ei ole tiedossa, saa löytöeläintalo tästä tiedon. Jos koiran omistaja on tiedossa, lähtee hänelle viesti koiran löytymisestä joko tekstiviestinä matkapuhelimeen tai sähköpostina. Hän saa tiedot löytöeläintalosta, jonne hän voi ilmoittaa yhteystietonsa ja hakea koiransa. Löytöeläintalo ei saa suoraan omistajan yhteystietoja.

Sovellusta voivat käyttää ne henkilöt, jotka löytöeläintalo on ilmoittanut Kennelliittoon, ja joille Kennelliitto on myöntänyt löytöeläinhenkilöpätevyyden.

- Omistajatietojen ja yhteystietojen pitäminen ajan tasalla koirarekisterissä on tärkeää, jotta löytökoira löytää mahdollisimman nopeasti oikean omistajansa, muistuttaa Mähönen.

Omistajanmuutoksen ja yhteistietojen muutokset saa tehtyä kätevästi Omakoira-palvelussa.

Kennelliiton toiminnanjohtaja Markku Mähönen
markku.mahonen@kennelliitto.fi