Uusi suositus on laadittu yhdessä Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Suomen Palveluskoiraliitto ry:n sekä Suomen Pelastuskoiraliitto ry:n kanssa. Suosituksella pyritään helpottamaan maanomistajien ja palvelus- ja pelastuskoiraharrastajien sekä virkakoirakouluttajien sopimista maiden käytöstä koulutustarkoituksissa.

Palvelus-, pelastus- ja virkakoirat tekevät yhteiskunnallisesti tärkeää työtä mm. kadonneiden etsinnässä ja vapaaehtoisten toimijoiden apu on viranomaisille erittäin tärkeää. Toiminnassa mukana olevien koirien tulee olla viranomaistarkastettuja ja tehtäviin huolellisesti koulutettuja. Koirien koulutusta ja kokeita varten on oltava autenttinen ympäristö. Harjoitusmaastoista on kuitenkin pulaa lisäkoulutusten ja harjoittelun tarpeen kasvaessa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n, Suomen Palveluskoiraliitto ry:n sekä Suomen Pelastuskoiraliitto ry:n yhdessä laatima suositus auttaa maanomistajia ja koirankouluttajia sopimaan alueiden harjoituskäytöstä.

”Niin vapaaehtoistoimijoiden kuin viranomaistenkin koirakoiden kouluttautuminen riittävän taidollisen valmiuden saavuttamiseksi sekä taitojen ylläpito vaativat jatkuvaa harjoittelua sellaisissa olosuhteissa, jotka vastaavat todellisten etsintöjen maasto-olosuhteita”, toteaa Suomen Palveluskoiraliiton pelastuskoiratoimikunnan puheenjohtaja Tapio Toivola.

Voit lukea aiheesta lisää Suomen Palveluskoiraliiton verkkosivuilta.