MBA, yamk-tradenomi Pirjo Onza on aloittanut tänään työnsä Suomen suurimman koiraharrastusjärjestön, Suomen Kennelliiton, toiminnanjohtajana.

- Odotan innolla, että pääsen perehtymään nyt Kennelliiton toimintaan tarkemmin ja kuulemaan niin jäsenten, henkilökunnan kuin eri sidosryhmien toiveita ja näkemyksiä, kertoo Onza.

Hän siirtyi Kennelliittoon Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry:n toiminnanjohtajan tehtävästä, jossa hän on rakentanut yhdistykselle uudenlaista, yhteiseen strategiaan perustuvaa toimintakulttuuria ja ollut käynnistämässä uusia toimintoja, kuten Viikin löytöeläintalon palvelukokonaisuutta.

Pirjo Onza_Pekka Rousi_600 px
Pirjo Onza nauttii luonnossa liikkumisesta. Hän on kouluttautunut eräoppaaksi. Kuva: Pekka Rousi

Kennelliiton toiminnanjohtajana Onza luotsaa lähes 140 000 jäsenen järjestöä, jonka jäsenistä noin 2 000 on erilaisia yhdistyksiä, kuten kennelpiirejä, rotujärjestöjä, rotuyhdistyksiä ja paikallisia koiraharrastusyhdistyksiä. Suurena valtakunnallisena järjestönä Kennelliitto on myös yhteiskunnallinen vaikuttaja.

Onza haluaa rakentaa vuorovaikutusta niin Kennelliiton sisällä kuin myös järjestöstä ulospäin.

- Kennelliitto on osallisena monissa ja monenlaisissa verkostoissa, eikä ole yhtä ja kaikkiin suuntiin samanlaista yhteydenpitomallia. On kuitenkin tärkeää, että kanavat toimivat vaivattomasti molempiin suuntiin, ei vain viestintää ulospäin, vaan myös avointa vuorovaikutusta ympäristön kanssa. Elämme jatkuvasti muuttuvassa ajassa ja aika näyttää, mitkä mallit toimivat parhaiten, hän toteaa.

Pirjo Onza painottaa koiran merkittävää roolia yhteiskunnassa.

- Koirat näkyvät jokapäiväisessä elämässä erilaisissa tilanteissa. Koira on perheenjäsen, ystävä ja harrastuskaveri. Koiria on paljon erilaisissa työtehtävissä, kuten virkakoirina ja myös monille ihmisille ihan perusarjen tärkeänä apuna. Meidän koiraharrastajien tulisi huolehtia siitä, että koirat koetaan positiivisina, ja koirien vaikutus ihmisten sekä fyysiseen että henkiseen hyvinvointiin huomataan. Voimme vaikuttaa siihen, että koirien merkitys yhteiskunnan tärkeänä osatekijänä otetaan päätöksenteossa huomioon.