Suomen Kennelliiton hallitus kutsuu pikaisesti koolle luolakoirien taipumuskokeita järjestävät rotujärjestöt neuvottelemaan Kennelliiton valtuuston 26. marraskuuta tekemästä, luolakoirien taipumuskokeita koskevasta päätöksestä.

Kennelliiton alaisten kokeiden ja kilpailujen säännöistä päättävä Kennelliiton valtuusto päätti kokouksessaan 26. marraskuuta äänin 58–57, että luolakoirien taipumuskokeita voidaan käynnistää uudelleen uusilla säännöillä 1.6.2024 alkaen. Kennelliiton hallitus ei pitänyt sääntöesitystä riittävänä, jotta se täyttäisi vuoden 2024 alusta voimaan tulevan eläinten hyvinvointilain hengen, vaan esitti valtuustolle, että luolakoirien taipumuskokeet lakkautetaan.

Luolakoirien taipumuskokeita ei voi järjestää ennen 1.6.2024. Kennelliiton valtuusto voi käsitellä sääntöjä seuraavan kerran kevätkokouksessaan 26.5.2024.

- Olemme saaneet valtuuston päätöksestä paljon palautetta jäsenistöltämme. Siksi emme voi jättää asiaa tähän, vaan eri vaihtoehtojen selvittelyä Kennelliiton sisällä on jatkettava, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Esa Kukkonen.

Kennelliiton hallitus kutsuu nyt pikaisesti neuvotteluun kaikki luolakoirien taipumuskokeita järjestävät rotujärjestöt. Tarkoitus on käydä yhdessä läpi syntynyttä tilannetta ja sitä, miten siitä päästäisiin yhdessä eteenpäin.

Luolakoirien taipumuskokeiden järjestämiseen on olemassa vaihtoehtoisia malleja, kuten esimerkiksi robotiikan käyttö. Elävän kohde-eläimen voi korvata erilaisilla vaihtoehtoisilla keinoilla. Vinttikoirien kokeissa käytetään Suomessa nykyisin keinotekoista viehettä ja esimerkiksi karhua haukkuvien koirien taipumuksia voidaan testata konekarhulla.

Rotujärjestöille, joihin kuuluvilla roduilla on oikeus osallistua luolakoirien taipumuskokeisiin, pyritään järjestämään mahdollisuus tutustua luolakoiraharjoitukseen, jossa käytetään vaihtoehtoisia keinoja, joissa kohteena ei ole elävä kettu. Jos toimiva ratkaisu luolakoirien taipumuskokeiden järjestämiseksi vaihtoehtoisella tavalla löytyy, on se mahdollista tuoda hyväksyttäväksi seuraavaan Kennelliiton valtuuston kokoukseen.

Kennelliiton tiedote valtuuston kokouksesta 26.11.2023.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Esa Kukkonen