Lauantaina 28. elokuuta liputetaan Suomen luonnon kunniaksi. Metsähallituksen koordinoimaa Suomen luonnon päivää juhlitaan vuosittain elokuun viimeisenä lauantaina. Vuodesta 2023 alkaen elokuun viimeinen lauantai vakiintuu Suomen luonnon liputuspäiväksi.

Vuodesta 2013 asti vietetyn päivän tarkoituksena on juhlia Suomen kaunista luontoa. Kohta kymmenen vuotta vietetyn päivän juhlimistapa on vapaavalintainen, pääasia on, että nautimme Suomen kauniista luonnosta. Suuntaa metsään rentouttavalle kävelylle koirasi kanssa tai käykää vilvoittelemassa kauniissa järvimaisemissa.

Luonnossa liikkumisella ja oleskelulla on lukuisia hyviä terveys- ja hyvinvointivaikutuksia. Kauniit maisemat ja raikas ilma rentouttavat ja lataavat akkuja. Stressi laskee, keskittymiskyky paranee ja mieli virkistyy. Jo lyhyelläkin luonnossa vietetyllä ajalla on myönteisiä vaikutuksia.

Suomen luonnon päivä on luonnon oma juhlapäivä. Tänä vuonna juhlapäivä keskittyy lähiluontoon. Luontoa voi juhlia monella tapaa: tutustu lähimetsän polkuihin, aktivoi koiraasi esimerkiksi piilottamalla koiran herkkuja tai leluja etsittäväksi, pitäkää yhteinen eväshetki luonnon helmassa, ikuistakaa yhteiset luontohetkenne valokuviin, lähtekää kaveriporukalla lenkille, yöpykää ulkona tai vierailkaa kauniissa kansallispuistossa. Katso Metsähallituksen vinkit koiran kanssa luonnossa liikkumiseen täältä ja tutustu eri kansallispuistojen reitti- ja palveluvaihtoehtoihin täällä.

Ainutlaatuinen luontojuhla syntyy yhdessä tekemällä. Kennelliitto kannustaa kaikkia koiranomistajia, harrastajia, rotujärjestöjä ja -yhdistyksiä sekä kennelpiirejä mukaan päivän viettoon. Osallistu toisten järjestämiin tempauksiin ja tapahtumiin tai ideoi ohjelmaa muille. Pyydä kaveri mukaan tai nauti luonnosta yhdessä koirasi kanssa.

Nautitaan yhdessä Suomen luonnosta!

Lisää tietoa Suomen luonnon päivästä löytyy täältä.