Professori Martti Häikiö on kirjoittanut elämäkerran Metsästäjäliiton ensimmäisestä puheenjohtajasta Daniel Johannes Wadénista. Kaksikielinen elämäkerta kertoo käyttökoirien jalostuksen ja riistantutkimuksen uranuurtajasta sekä metsästyksen ja koiraharrastuksen ensiaskelista Suomessa.

Waden_kirja_pienikuva

Daniel Johannes Wadén (1850-1930) tunnetaan parhaiten Suomen puhelintoiminnan perustajana. Joulukuussa 1877 Wadén ryhtyi yrittäjäksi sähkövalaistuksen ja puhelintoiminnan alalla. Hän rakensi muun muassa Suomen kaukopuhelinverkon ja Helsingin ensimmäisen sähkölaitoksen.

Wadén oli myös kiinnostunut metsästyksestä. Hän oli mukana luomassa valtakunnallista metsästysjärjestöä sekä Suomen ensimmäistä kenneljärjestöä. Suomen ensimmäiset ajokoirakokeet pidettiin Wadénin mailla Turengissa vuonna 1893.

Wadén oli yksi Suomen Kennelliiton perustajajäsenistä. Hän toimi silloisen Suomen Kennelklubin puheenjohtajana vuosina 1892-1906. Hän toimi tuomarina metsästyskokeissa ja koiranäyttelyissä. Hän edisti erityisesti suomenajokoirien ja suomenpystykorvien jalostusta laatimalla sukutauluja sekä tuomalla rotukoiria ulkomailta jalostuskäyttöön.

Häikiön kirjoittama elämäkerta juhlistaa Metsästäjäliiton 100-vuotisjuhlia. Kirjan ovat tilanneet Suomen Metsästäjäliitto ja Svenska kulturfonden.

Teoksen esittelyvideo julkaistaan perjantaina 27.8. täällä.

Wadénin elämäkerran voi tilata luettavaksi Eräkontista.