Kennelliiton hallituksen kokouksessa 4.4.2024 tehtyjä päätöksiä:

Uusi Kennelliiton hyväksymä rotu black spitz

Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 4.4.2024 black spitzin rekisteröitäväksi Kennelliiton ER-rekisteriin. Rodun rekisteröinti voidaan aloittaa heti.

Black spitz (suomeksi musta pystykorva) on tanskalainen alkuperäisrotu, joka on hyväksytty Tanskassa kansalliseksi roduksi vuonna 2021.

Rotumääritelmän mukaan on black spitz on 1800-luvulta peräisin oleva keskikoinen, kevytrakenteinen ”peruspystykorva”. Alkuperäisinä väreinä on mustan lisäksi ollut harmaa (villisian väri) sekä valkoinen, rotumääritelmän mukaan värin tulee olla musta. Rotua kuvaillaan aktiiviseksi ja ketteräksi, jolla on helppo liike. Rodun luonnetta kuvaillaan tasapainoiseksi, ystävälliseksi, valppaaksi, uteliaaksi ja rohkeaksi sekä innokkaaksi oppijaksi ja työskentelyhaluiseksi.

Ulkomuodoltaan rotumääritelmä kuvailee hieman korkeuttaan pidempää, normaalisti kulmautunutta tasapainoista koiraa.

Rodun kotimaan rotukerho painottaa jalostukseen käytettäviltä koirilta kahden vuoden ikää, sekä lonkka- ja  polvitutkimuksia. Jalostukseen hyväksytään vain A-B-lonkkaisia koiria. Rotukerhon jalostustoimikunnan tulee hyväksyä yhdistelmät ja myös harmaata ja valkoista voidaan käyttää jalostukseen, mutta ainoastaan yhdistettynä mustaan.

Rodun PEVISA-ohjelma on voimassa ajalla 1.7.2024-31.12.2028 seuraavasti:

Astutushetkellä tulee koirilla olla virallisesti lonkka- ja polviniveltutkimus. Rekisteröinnin raja-arvona on lonkkaniveldysplasian aste B.

Rotukohtaisiin erityisehtoihin lisätään:

Villisianharmaa ja valkoinen väri voidaan yhdistää ainoastaan mustaan.

PEVISA-ehdot koskevat 1.7.2024 alkaen astutettuja pentueita.

Kennelliitto hyväksyy rodulle jalostuksen tavoiteohjelman ja osoittaa rodulle rotujärjestön.

DNA-ohjetta päivitettiin

Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 4.4.2024 päivitetyn DNA-ohjeen. Päivitetty ohje tulee voimaan heti.

DNA-ohjetta on selkeytetty ja täsmennetty. Päivitetty ohje lisätään tälle sivulle ohjeen viimeistelyn valmistuessa.

Kennelliiton nuorten vaikuttajafoorumi kokoontui ensimmäistä kertaa

Kennelliiton nuorten vaikuttajafoorumi 2024 kokoontui ensimmäistä kertaa Helsingissä 10. helmikuuta. Päivään osallistui kahdeksan vaikuttajafoorumin jäsentä. Jäseniä on yhteensä kymmenen.

Vaikuttajafoorumin keskeiseen toimintaan kuuluvat kokoukset sekä kokousten välillä tapahtuva toiminta, jota nuoret jäsenet toteuttavat mielenkiinnon kohteidensa mukaisesti. Kokouksiin vaikuttajafoorumi valitsee keskuudestaan puheenjohtajan ja sihteerin kokouskohtaisesti, jotta jokainen jäsen pääsee opettelemaan näitä rooleja.

Vaikuttajafoorumin ensimmäinen päivä oli idearikas. Päivän aikana käytiin paljon avointa keskustelua. Keskusteluilmapiiri oli hyvä, ja vaikuttajafoorumin jäsenet löysivät yhteiset arvot ja tavoitteet vaikuttajafoorumille.

Suomen Kennelliiton edustaja FCI:n ajavien koirien toimikunnassa

Suomen Kennelliiton hallitus nimesi kokouksessaan 4.4.2024 Auli Haapiainen-Liikasen Kennelliiton edustajaksi FCI:n ajavien koirien toimikuntaan. Auli Haapiainen-Liikanen nimettiin Suomen Ajokoirajärjestö ry:n esityksestä.

Uusi jäsen koirien hyvinvointityöryhmään

Kennelliiton hallitus nimesi kokouksessaan 4.4.2024 eläinlääkäri Kristiina Sarjokarin jäseneksi Koirien hyvinvointityöryhmään.

Muut Koirien hyvinvointityöryhmän jäsenet näet täältä.

Uudet jäsenyhdistykset

Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 4.4.2024 Suomen Kennelliiton jäseniksi seuraavat jäsenyyttä anoneet yhdistykset:

Deutscher Wachtelhund, Korsholm, Vaasan kennelpiiri ry

Hyvänmielen Koiraharrastajat ry, Hamina, Kymenläänin kennelpiiri