Roturisteytykset ovat koiraroduille mahdollisuus, jossa Suomi toimii suunnannäyttäjänä. Kokosimme Kennelliiton verkkosivuille tietopaketin roturisteytyksistä.

Suomessa on tehty järjestelmällisiä, Suomen Kennelliiton hyväksymiä roturisteytyksiä vuodesta 1997 saakka. Roturisteytyksissä kaksi eri koirarotua risteytetään suunnitelmallisesti ja valvotusti keskenään. Risteytettävillä roduilla ei välttämättä ole mitään aiempaa yhteistä historiaa.

Risteytettävään rotuun etsitään kaivattua terveyttä tai ominaisuuksia niitä sille parhaiten tarjoavalta toiselta rodulta. Etenkään ääripiirteiden aiheuttamien hyvinvointiongelmien suitsiminen sekä tiettyihin rotuihin fiksoituneiden haitallisten geenimutaatioiden korjaaminen, ei ole mahdollista ilman laajempaa jalostuspohjaa.

Tietopaketista verkkosivuillamme voit lukea lisää roturisteytyksistä ja Suomen Kennelliiton alaisista roturisteytysprojekteista. Täydennämme tietopakettia, kun uudet roturisteytysprojektit etenevät.

Tervetuloa myös seuraamaan uutisia cavalier kingcharlesinspanielin ensimmäisen roturisteytyspentueen kasvua Kennelliiton Facebook-sivulla!

Voit olla kiinnostunut myös näistä

suomenpystykorvanpentu
Roturisteytys voi edistää koiran terveyttä ja monimuotoisuutta Lue lisää
Roturisteytysprojektit_1440 x 960