Uuden Omakoira-palvelun logo rajattuna

Käyttäjäksi rekisteröityminen

Uudessa Omakoira-palvelussa käyttäjätunnus ja salasana muuttuvat. Käyttäjätunnuksena toimii henkilökohtainen sähköpostiosoite, ei enää jäsennumero. Sähköpostiosoitteesi vahvistetaan osana uusien tunnusten luontiprosessia. Vanhat tunnukset eivät toimi uudessa palvelussa, joten jokaisen käyttäjän tulee rekisteröityä ja kirjautua uudelleen. Sama koskee myös Omakoira-mobiilisovellusta ja Koiramme-digilehteä. Tämän jälkeen myös niissä toimivat samat tunnukset.

1. Mene ensin palveluun sisään käyttämällä vahvaa tunnistautumista joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Tämän jälkeen luo itsellesi käyttäjätunnus (sähköpostiosoitteesi) ja salasana.
  3. Rekisteröitymisen jälkeen pääset sekä omiin että koiriesi henkilötietoihin sekä käyttämään palvelun toimintoja. Huomaathan, että Omakoirassa näkyvät sisällöt mukautuvat käyttäjäkohtaisesti pätevyyksien, luottamustehtävien ja muiden oikeuksien mukaisesti (esim. Kennelliiton toimihenkilöt).
  4. Omat tiedot -valikossa voit päivittää osoitetietojasi, puhelinnumeroasi ja kutsumanimeäsi. Jos palvelussa käyttäjätunnuksena käyttämäsi sähköpostiosoite muuttuu, voit vaihtaa sen Omat tiedot-valikosta vahvalla tunnistautumisella. Yhdistysten luottamushenkilöt voivat tallentaa omiin luottamustehtäviinsä sähköpostiosoitteen tehtäväkohtaisesti.

Kirjautuminen ja käyttäjätunnus

Uusi Omakoira-palvelu on tarkoitettu kaikille Kennelliiton sähköisen asioinnin asiakkaille. Omakoira-mobiilisovellus ja Koiramme-digilehti ovat jäsenpalveluita, joihin pääsevät kirjautumaan ainoastaan Kennelliiton jäsenet.

Kaksivaiheinen kirjautuminen

Uudessa Omakoira-palvelussa on mahdollista ottaa käyttöön kaksivaiheinen kirjautuminen. Se toimii joko Microsoft tai Google Authenticator -sovelluksilla. Kaksivaiheinen kirjautuminen on tekniikka, jonka tarkoituksena on varmentaa henkilön identiteetti kahta eri tapaa hyödyntäen. Siten voidaan estää tunnusten luvaton käyttö.

Kertakirjautuminen

Omakoira-palveluun on tulossa myös mahdollisuus kertakirjautumiseen pankkitunnuksia käyttäen. Tällöin käyttäjän ei tarvitse rekisteröityä ja luoda tunnuksia itselleen. Huom! Tämä toiminto on suunnattu vain heille, jotka eivät muuten käytä Omakoira-palvelua, mutta esimerkiksi hyväksyvät koiran omistajuuden sähköisesti.

Unohtunut salasana tai osoitteenmuutos

Jos unohdat salasanasi, voit vaihtaa sen vahvalla tunnistautumisella käyttäen pankkitunnuksiasi tai mobiilivarmennetta.

Posti päivittää osoitetiedot jatkossakin automaattisesti osoitteenmuutoksen yhteydessä Suomen Kennelliiton jäsenrekisteriin, jos et ole erikseen kieltänyt tietojen luovuttamista muille organisaatioille.