Kansainvälinen koiranjalostusliitto FCI on hyväksynyt kolme uutta rotua. Yksi roduista on Suomessakin tuttu andalusianrottakoira, jonka Kennelliitto on hyväksynyt rekisteröitäväksi jo aikaisemmin. Kahdella muulla FCI:n hyväksymällä uudella rodulla ei ole vielä suomenkielistä nimeä, mutta englanniksi ne ovat Romanian Raven Shepherd Dog ja Kazakh Tazy.

Andalusianrottakoira on sähäkkä terrieri

Andalusianrottakoira on alkuperältään espanjalainen rottien ja hiirten hävittämiseen käytetty terrieri. Sitä voidaan käyttää myös jäniksen ja pienpetojen metsästykseen.

Andalusianrottakoiran pääkuva
Andalusianrottakoira

Koira on valpas, metsästysviettinen ja reaktioiltaan hyvin nopea. Luonteeltaan se on sopeutuvainen ja iloinen seuralainen. Lyhyt turkki on valkopohjainen ja mustalaikullinen punaruskein tan-merkein. Monet rodun edustajista ovat luonnostaan töpöhäntäisiä tai hännättömiä.

Suomessa andalusianrottakoiria on melko uusi rotu, sillä se on hyväksytty rekisteröitäväksi vuodesta 2014 alkaen. Koiria on rekisteröity vasta 36 kappaletta.

FCI-hyväksynnän myötä myös andalusianrottakoirat voivat jatkossa osallistua kansainvälisiin voittajanäyttelyihin ja saavuttaa esimerkiksi Maailman- tai Euroopanvoittajan tittelin. Mutta koska FCI on hyväksynyt kaikki kolme uutta rotua vasta niin sanotulla väliaikaisella statuksella (on a provisional basis), ne eivät voi vielä saada kansainvälistä näyttelysertifikaattia CACIBia.

Korpinmusta laumanvartijakoira Romaniasta

Mustaturkkinen Romanian Raven Shepherd Dog katsoo kameraan.
Romanian Raven Shepherd Dog

Toinen uusista roduista on englanninkieliseltä nimeltään Romanian Raven Shepherd Dog. Se on suuri paimen- ja laumanvartijakoira Romaniasta, Karpaattien vuoristosta. Nimen korppia tarkoittava raven-sana viittaa koiran väriin.

Se on kotimaassaan vanha ja arvostettu rotu, joka on tunnettu sukupolvien ajan karjan puolustajana susia ja karhuja vastaan, ja sitä käytetään myös vahtikoirana. Se on rauhallinen, peloton, omistajaansa kiintyvä ja vieraisiin epäluuloisesti suhtautuva. Sen vahtimisvietti on voimakas.

Koira on suuri, uroksen säkäkorkeus on jopa 80 senttimetriä. Turkki on musta, rinnassa ja raajoissa voi olla valkoista.

Romanian Kennelliitto on julkaissut rodusta informatiivisen englanninkielisen esittelyvideon.

Kazakstanilainen vinttikoira on kansakunnan aarre

Kolmas FCI:n hyväksymä uusi rotu on kazakstanilainen vinttikoira Kazakh Tazy. Nimen tazy-sana viittaa kazakstanilaisen kansanperimän tarinaan seitsemästä aarteesta, joista yhden on kerrottu olevan tazy. Koiran on siten tulkittu olevan yksi kansakunnan aarteista. Se onkin ollut sekä korvaamaton apu metsästyksessä että omistajansa uskollinen ystävä.

Muiden vinttikoirien tapaan Kazakh Tazy on nopea metsästyskoira, joka saatuaan näköyhteyden saaliseen juoksee sen kiinni. Koiralla on pyydetty esimerkiksi jänistä ja kettua. Pyynti voi tapahtua yhdellä tai usealla koiralla, ja mukana voi olla myös metsästyshaukka.

Kazakh Tazy voi olla pääväreiltään kellertävä, joka vaihtelee vaaleankeltaisesta punaiseen, harmaa, valkoinen tai musta.  Karva on korvissa ja hännässä pidempää ja laineikasta. Kotioloissa koira on rauhallinen, vieraita kohtaan se voi olla pidättyväinen.

Kazakh Tazy -vinttikoira seisoo unikkopellossa ja katsoo taakseen.
Kazakh Tazy

Lisää tietoa rotumääritelmistä

Kaikkien kolmen rodun tarkempiin tietoihin voi tutustua englanniksi FCI:n sivuilla väliaikaisella statuksella hyväksyttyjen rotujen listasta. Andalusianrottakoiran rotumääritelmän voi lukea myös suomeksi.