Kennelliiton uudistuva jääviyssääntö on herättänyt kysymyksiä. Vaikka jääviyssääntö uudistuu, se ei jatkossakaan estä henkilöä toimimasta arvostelevana tuomarina kokeessa, johon osallistuu esimerkiksi hänen perheenjäsenensä – kunhan arvostelutuomari ei itse arvostele läheisensä koiran suoritusta. Hän voi edelleen arvostella muiden kokeeseen osallistuvien koirien suorituksia.

Arvostelevan tuomarin koirakohtainen jääviys on olennainen asia sellaisissa kokeissa, joissa on ylituomarin lisäksi useita arvostelevia tuomareita. Kukin arvosteleva tuomari saattaa arvostella vain osan suorituksista – tai kokeesta riippuen vaikkapa vain yhden koirakon suorituksen. Tällainen tilanne on tyypillisesti esimerkiksi monissa metsästyskokeissa. Uudistuva jääviyssääntö mahdollistaa edelleen sen, että arvostelevan tuomarin perheenjäsen koira voi osallistua kokeeseen jonkun toisen tuomarin arvosteltavana.

Kokeen johtavan tuomarin eli kokeeseen nimetyn ylituomarin kohdalla jääviyssääntö on tiukempi, sillä ylituomarilla on arvostelevaa tuomaria laajempi vaikutusvalta ja velvollisuudet kokeessa. Ylituomarina ei saa toimia kokeessa, johon osallistuu joko hänen itsensä tai perheenjäsenensä omistama tai sopimuksen perusteella hallitsema koira.

Uudistunut jääviyssääntö selkeyttää myös tuomarin omaa osallistumista kokeeseen. Kun uusi jääviyssääntö tulee voimaan vuoden 2026 alusta, tuomari ei voi enää toimia koiranohjaajana sellaisessa kokeessa, jossa hän itse toimii arvostelevana tuomarina tai ylituomarina.

Linkit nykyiseen ja uudistuvaan jääviyssääntöön löydät 18.7.2024 julkaistusta uutisesta

Voit olla kiinnostunut myös näistä

koira harjoittelee tokon ruutua
Kennelliiton päivitetty yleinen jääviyssääntö tulee voimaan vuoden 2026 alussa – koemuotojen haltijat voivat tiukentaa sääntöä omalta osaltaan Lue lisää