Suomen Kennelliitto palkitsi ensimmäistä kertaa Vuoden Virkakoirat Koiramessuilla lauantaina 10. joulukuuta 2016. Palkintonsa saivat Vuoden Poliisikoira Börje, Vuoden Sotakoira Indy, Vuoden Rajakoira Ceppo, Vuoden Vankilakoira Swat ja Vuoden Tullikoira Lexi. Palkittavat koirakot on valinnut tahollaan Poliisi, Puolustusvoimat, Rajavartiolaitos, Rikosseuraamuslaitos ja Tulli.

Vuoden Virkakoira -palkinnot jakoivat Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Helena Suni ja Kennelliiton hallituksen jäsen sekä koe- ja kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Tapio Toivola. Koirat ohjaajineen ja edustajineen saapuivat vastaanottamaan palkintonsa. Jokaisesta palkittavasta nähtiin video palkitsemisen yhteydessä.

– Virkakoirat tekevät tärkeää työtä toimien ihmisen apuna virkatehtävissä. Koira onkin usein korvaamaton apu, kun esimerkiksi sen tarkkaa nenää tarvitaan. Olemme iloisia saadessamme palkita Börjen, Indyn, Cepon, Swatin ja Lexin, kertoo Suni.

Virkakoiriin ja muihin ihmisiä auttaviin koiriin pääsee tutustumaan Koiramessuilla molempina päivinä. Hyötykoiratahot pitävät lyhyitä tietoiskuja toiminnastaan hyötykoiralavalla ja ovat myös tavattavissa omilla osastoillaan.

Vuoden Poliisikoira 2016 on belgianpaimenkoira malinois Mecberger Jangsteri ”Börje”. Börjen ohjaaja on vanhempi konstaapeli Markku Järveläinen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta. Koirakolla on takanaan useiden vuosien yhteinen taival viranomaistehtävissä. Mieleenpainuvin niistä on viime elokuussa tapahtunut puukotus, jossa Börje jäljesti henkirikoksesta epäillyn vaarallisen henkilön yöllä Myrskylässä pimeästä metsästä. Kiinnioton yhteydessä kiinniotettava pääsi puukottamaan Börjeä hengenvaarallisesti useita kertoja. Vakavista vammoista huolimatta koira suoritti tehtävänsä loppuun asti ja poliisi onnistui näin taltuttamaan kiinniotettavan. Poliisikoiran käytöllä estettiin todennäköisesti poliisimiehen joutuminen kiinniotettavan puukotettavaksi ja mahdollistettiin vaarallisesti toimivan henkilön pysäyttäminen mahdollisimman nopeasti. Börje on toipunut fyysisistä vammoistaan ja on jälleen mukana virantoimituksessa.

Vuoden Sotakoira 2016 on parsonrussellinterrieri Repovaaran Etsivä ”Indy”. Indyn ohjaaja on sotilasmestari Jyrki Mustonen Kainuun prikaatista. Indy on palvellut Kainuun prikaatissa kahdeksanviikkoisesta pennusta alkaen. Jo pentuiässä Indy on osoittanut äärimmäisen kovaa maanpuolustustahtoa ja periksi antamattomuutta tehtävissään. Erikoisetsintäkoulutuksen aikana Indy osoitti heti, että se on luotu erikoisetsintätehtäviin. Indy on osoittanut myös muille sotakoirille, että koolla ei ole väliä. Myös poliisi on noteerannut Indyn lahjat etsintätehtäviin. Virka-apupyyntöjä on tullut runsaasti ja Indy on suoriutunut tehtävistään moitteettomasti, tehden vuosien varrella satoja huume-etsintöjä. Tällä hetkellä 5-vuotias Indy on todennäköisesti sotakoirista eniten huume-etsintöjä tehnyt koira.

Vuoden Rajakoira 2016 on labradorinnoutaja Varjoahon Cesaresiepi ”Ceppo”. Cepon ohjaaja on vanhempi merivartija Timo Nieminen. Ceppo on urallaan tehnyt useita huumausainelöytöjä. Lisäksi Ceppo osallistuu pelastusetsintöihin ja on löytänyt kadonneita ihmisiä. Koirakko on osallistunut useana vuonna virkakoirien huumekilpailuihin SM-tasolla. Tuloksina näistä 1 voitto, toinen ja kolmas sija sekä 5. sija. Cepon ohjaaja Timo Nieminen on kouluttanut rajakoiran esimerkillisesti merivartiokoiralle vaadittaviin työtehtäviin. Lisäksi hän on kehittänyt koirankäyttötaktiikoita merivartiokoirille sekä on ollut innokas kehittämään merivartiokoiran käyttöä.

Vuoden Vankilakoira 2016 on labradorinnoutaja Bono ”Swat”. Swatin ohjaaja on vartija Markku Kaipainen. Swat on ohjaajansa Markku Kaipaisen kanssa tehnyt pitkään yhdessä töitä Sukevan vankilassa Sonkajärvellä. Swat palkitaan aktiivisuudestaan ja yhteistyökykyisyydestään. Palkitsemiseen vaikutti myös Swatin ja Markku Kaipaisen saavuttama kilpailumenestys. Lisäksi koirakko on kehittänyt osaltaan rikosseuraamuslaitoksen koiratoimintaa ja ollut aktiivisesti mukana viranomaisyhteistyössä.

Vuoden Tullikoira 2016 on labradorinnoutaja Nuutti ”Lexi”. Lexin ohjaaja on tullitarkastaja Johan Hagström. Tullikoira Lexi oli ratkaisevassa roolissa, kun Tulli paljasti Suomen historian suurimman amfetamiini- ja kokaiinilastin salakuljetusyrityksen Vaasan satamassa. Huumausaineita kuljettanut rekka-auto oli saapunut Etelä-Euroopasta Ruotsin kautta Suomeen. Tullitarkastuksen alussa Lexi reagoi rekan ulkopuolelta tavaratilaan. Kun rekan kuljettajaa pyydettiin avaamaan tavaratilan ovet, lastiyksikkö todettiin tyhjäksi. Lexin reagoidessa tavaratilaan myös sisäpuolelta, sen rakenteet tarkastettiin. Tullitarkastuksessa rekan perävaunun lattialevyjen alla olevasta kätkötilasta löytyi yli 100 kiloa amfetamiinia sekä kolme kiloa kokaiinia. Katukauppa-arvo oli yhteensä yli 14 miljoonaa euroa.

Lisätietoja:

Suomen Kennelliitto ry