Luottamushenkilöillemme suunnattua Kennelliitto-päivää 2024 vietetään tänään Vantaalla.

Kennelliitto-päivä on tapahtuma, joka järjestetään vuosittain toimihenkilöillemme. Heitä ovat esimerkiksi aluekouluttajat, kennelneuvojat, kehä- ja koetoimitsijat, luku- ja kaverikoirayhteyshenkilöt, tunnistusmerkitsijät ja nuorisokoordinaattorit. Voit tutustua tarkemmin toimihenkilöidemme yhteystietoihin täällä.

Tapahtumaan osallistuu yhteensä 75 toimihenkilöä sekä toimiston henkilökuntaa. Päivän aikana on kuultu sekä sidosryhmien että Kennelliiton omia luentoja. Yhteisen ohjelman jälkeen monella ryhmällä on luvassa omaa, rajatumpaa ohjelmaansa. Kennelliitto-päivä onkin tärkeä kohtaamispaikka samoissa luottamustehtävissä ympäri Suomen toimiville aktiiveille.

Kennelliitto-päivä 5.10.2024

Aiheina koiran terveys, EU:n hyvinvointilaki sekä hyvä suhde koiraan

Päivän avasi uuden toiminnanjohtajan Pirjo Onzan videotervehdys. Hän kertoi, kuinka vapaaehtoistyö on lähellä hänen sydäntään, sillä hänen juurensa ovat Kennelliiton aluekouluttajan tehtävissä, joissa hän toimi reilut kymmenen vuotta. Lisäksi Pirjo painotti toimihenkilöiden roolia hyvän koiranpidon esimerkkeinä myös järjestön ulkopuolelle.

Tämän jälkeen kuultiin Ruokaviraston Eläinten hyvinvoinnin ja tunnistamisen yksikön erityisasiantuntijan Sanna Varjuksen luento, jossa hän esitteli ajankohtaisia kuulumisia ja ehdotettuja muutoksia koirien jalostukseen liittyen EU:n hyvinvointilain näkökulmasta.

Kennelliiton jalostusneuvoja Laura Ripatti esitteli koirarekisteriohjeen 1.1.2025 voimaan astuvia muutoksia ja teki katsauksen Kennelliiton yleisestä jalostusstrategiasta vuosille 2024–2028. Sekä koirarekisteriohjeen että jalostusstrategian ajatuksena on, että kaiken mitä jalostuksessa tehdään, tulee edistää koirien terveyttä. Tähän niillä myös tähdätään.

Kennelliitto-päivä 5.10.2024

Iltapäivällä koira- ja kissakoulu Heiluvan hännän Miira Hellsten (AT, YTM, CBATI-KSA, nosework-ylituomari) luennoi koiran elekielestä ja kommunikoinnin merkityksestä nelijalkaisten ystäviemme kanssa. Tämä on esimerkiksi kouluttamisen perusta. ”Kun olemme eläimen kanssa, puhumme aina elekieltä puolin ja toisin. Jotta tilanne on mahdollisimman luottamuksellinen ja turvallinen, tulee meidän opetella koiran kieltä", kertoi Hellsten heti luennon aluksi.

Koirat oppivat myös ymmärtämään lajitovereidensa eleitä parhaiten silloin, kun ne saavat harjoitella sitä pennusta saakka. Hellstenin muistilista ihmiselle koiran eleiden katsomiseen ja oppimiseen sisälsi kolme kohtaa:

• Katso aina koiran koko kehoa yksittäisten kehonosien sijaan
  • Ota huomioon eleiden konteksti ja seuraa käytöstä ketjuna
  • Huomioi koira ja sen aiemmat kokemukset yksilöllisesti

Parhaillaan päivä jatkuu ryhmien omilla ohjelmaosuuksilla.

Kiitos Kennelliitto-päivän osallistujille ja puhujille!

Psst! Jos olet kiinnostunut koirien elekielestä, muistathan to 17.10. järjestettävän, kaikille avoimen Agria-webinaarin. Siellä käsitellään samaa aihetta FT, eläinten käyttäytymistieteen dosentti Katriina Tiiran kanssa. Lisätietoja löydät tästä uutisesta. Tervetuloa mukaan!