Helsingin Messukeskuksessa voi nähdä 7.-8. joulukuuta saman katon alla lähes 350 eri koirarotua sekä tutustua koiraharrastuksiin ja niihin monipuolisiin tapoihin, joilla koira voi auttaa ihmistä. Suomen Kennelliiton järjestämillä Koiramessuilla palkitaan lauantaina Vuoden virkakoirat ja sunnuntaina Sankarikoirat.

Erirotuisia koiria pääsee näkemään messujen koiranäyttelyissä ja ison messuhallin rotutorilla, jossa 44 eri yhdistystä esittelevät edustamiaan rotuja. Esillä on suosittuja koirarotuja aina palveluskoirista seurakoiriin ja metsästyskoiriin. Rotutorilla pääsee tutustumaan kaikkiin viiteen kotimaiseen koirarotuun: suomenajokoiraan, suomenlapinkoiraan, lapinporokoiraan, karjalankarhukoiraan ja suomenpystykorvaan.

Suomenpystykorva rotutorilla

Koiran hankintaa suunnittelevalle on tarjolla tietoa HauLife! -osastolla, jossa Kennelliiton asiantuntijat kertovat koiran hankintaan liittyvistä perusasioista ja rotuyhdistykset esittelevät eri koirarotuja.

HauLife lava

Koiramessuilla järjestetään neljä koiranäyttelyä. Lauantaina luvassa ovat pohjoismainen Helsinki Winner 2019 -näyttely ja pentunäyttely Helsinki Puppy Show. Sunnuntaina seuraavat kansainvälinen Voittaja 2019 -näyttely ja pentunäyttely Voittaja Puppy Show.

Vinkkejä harrastuksiin ja koiran aktivointiin

Tapahtumakehässä ja Koiramessujen Areenalla voi seurata messupäivien aikana erilaisia harrastusesityksiä, kuten agidancea, pallopaimennusta, noseworkia, flyballia ja tottelevaisuutta. Näyttävällä Areenalla nähdään muiden muassa koiratanssia, noutajien työnäytös ja pelastuskoiranäytös.

Tapahtumakehä

Tapahtumakehässä saa myös vinkkejä koiran aktivointiin. Ohjelmatiedot ja ohjelmaesittelyt löytyvät täältä.

Kennelliitto ja kennelpiirit järjestävät nuorille monenlaista toimintaa. Nuorisotoiminta esittäytyy omalla osastollaan, ja Areenalla pääsee seuraamaan molempina messupäivänä junior handler -kilpailuja ennen koiranäyttelyiden loppukilpailuja.

Paljon tietoa siitä, miten koirat voivat toimia ihmisen apuna

Tänä vuonna Koiramessuilla voi perehtyä syvemmin koiran ja ihmisen yhteistyön mahdollisuuksiin Auditoriossa pidettävillä mielenkiintoisilla luennoilla. Puheenvuoroissa omien alojensa yhdistysten asiantuntijat kertovat henkilökohtaisista hyötykoirista kuten opas-, avustaja-, kuulo- ja hypokoirista sekä koira-avusteisesta toiminnasta. Hyötykoiraluentojen ohjelma löytyy täältä.

Kuulokoira Koiramessuilla

Lisäksi Koiramessuilla pääsee rapsuttelemaan Kennelliiton kaveri- ja lukukoiria. Hyötykoiraosastolla isossa messuhallissa ovat viranomaisten ja henkilökohtaista apua tarvitsevien tukena työskentelevät koirat.

Vuoden virkakoirien palkitsemisessa nähdään tänä vuonna poliisikoira Viksu, tullikoira Aino, rajakoira Cena, vankilakoira Tuisku ja sotakoira Lex. Palkitsemistilaisuuden jälkeen ainakin Ainoa pääsee tapaamaan hyötykoiraosastolla. Vuoden virkakoiriin voi tutustua tarkemmin täällä.

Vuoden poliisikoira Viksu

Sankarikoirien palkitsemista messujen Areenalla sunnuntaina ei kannata jättää väliin. Kennelliitto palkitsee tänä vuonna 13 sankarikoiraa ihmishenkien pelastamisesta. Sankarikoirien tarinoihin voi tutustua täällä.

Toivo Sankarikoira

Lapsiperheille omaa ohjelmaa

Koiramessuilla järjestetään molempina messupäivinä lapsille suosittu lelukoirakilpailu, jonka tuomarina toimii Ellen Jokikunnas. Lapsille on tarjolla myös kasvomaalausta.

Koiramessut - lelukoirakilpailu

Jouluostoksia miettiville koiranystäville tarjoutuu messujen yhteydessä mahdollisuus jouluostosten tekoon. Paikalla on yli 120 koira-alan yrittäjää myymässä tuotteitaan ja palveluitaan.

Showlinkin osasto

Koiramessujen koko ohjelmaan voi tutustua verkossa osoitteessa www.koiramessut.fi.

Koiramessut ovat avoinna molempina messupäivinä kello 7–20. Liput voi ostaa joko Messukeskuksesta tai ennakkoon Messukeskuksen verkkokaupasta.