Verkossa on valitettavasti julkaistu koiranäyttelyihin liittyvää henkilö- ja koiratietoa, joka näyttää päällepäin Kennelliitosta peräisin olevalta aineistolta. Aineisto on lähtöisin Kennelliiton ulkopuoliselta näyttelypalveluiden tuottajalta.

Tietovuodolla ei ole mitään tekemistä Kennelliiton jäsenyyden kanssa, sillä näyttelyihin ilmoittautuminen ei edellytä Kennelliiton jäsenyyttä.

Koiranäyttelyiden ilmoittautumispalveluita tarjoaa Suomessa useampi palveluntarjoaja. Jokaisella on oma ilmoittautumisjärjestelmänsä, johon koiransa näyttelyyn ilmoittava henkilö ilmoittaa tarvittavat henkilö- ja koiratiedot.

Tietovuodon kohteeksi joutuneen tulee ilmoittaa asiasta tietovuodon uhreille

Olemme erittäin pahoillamme siitä, että osa koiraharrastajista on joutunut tietovuodon uhreiksi. Tietovuodon kohteeksi joutuneen palveluntarjoajan tulee ilmoittaa asiasta kaikille niille, joiden tiedot ovat vuotaneet verkkoon, ja myös ohjeistaa heitä siitä, miten toimia.

Kennelliiton saamien tietojen mukaan palveluntarjoaja, jolta tiedot ovat vuotaneet, on ollut yhteydessä Tietosuojavaltuutetun toimistoon. Palveluntarjoaja on myös tehnyt asiasta poliisille rikosilmoituksen.

Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta löytyy tietoa ja ohjeistusta tietovuodon uhreille

Kyberturvallisuuskeskuksen verkkosivuilta löytyy tietoa tietomurroista ja siitä, miten toimia, jos on joutunut tietovuoden uhriksi:

Neuvoja identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille (kyberturvallisuuskeskus.fi)

Arvotamme Kennelliitossa tietoturvan korkealle

Pidämme Kennelliitossa tietoturvaa erittäin tärkeänä asiana, ja otamme sen huomioon mahdollisimman hyvin järjestelmiemme kehittämisessä ja ylläpidossa. Hyödynnämme järjestelmien tietoturvassa ammattimaista osaamista.

Lue myös aiempi uutisemme aiheesta