Metsästyslain mukainen koirien kiinnipitoaika päättyy koko maassa tiistaina 20. elokuuta. Kiinnipitoaika kestää vuosittain maaliskuun alusta elokuun 19. päivään asti. Tällöin koirat on pidettävä kytkettyinä.

Kiinnipitoajan päättymisestä huolimatta koiraa ei saa pitää vapaana ilman maanomistajan ja metsästysoikeuden haltijan lupaa. Muistathan, että koiran tulee aina vapaana ollessaan olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa! Vuoden ympäri taajama-alueilla koiran pitäminen vapaana on sallittua ainoastaan koirapuistoissa, koirien harjoituspaikoissa ja suljetuilla piha-alueilla. Luonnonsuojelualueilla koira on pidettävä aina kytkettynä. Jos koiran vapaana pitäminen sille tarkoitetuissa paikoissa ei ole mahdollista, on varattava vuoro suosiotaan kasvattaneissa koirametsissä myös hyvä vaihtoehto.

Järjestyslaki määrää, että koiraa ei saa päästää kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle vastaavalle juoksuradalle. Koiraa ei saa myöskään viedä yleisille uimarannoille, lasten leikkipaikoiksi varatuille alueille, toriaikana toreille tai yleiseen käyttöön kunnostetuille laduille tai urheilukentille, ellei sitä ole erikseen sallittu.

Aktiivisesti luonnossa

Käveleminen, juokseminen tai hiihtäminen kytketyn koiran kanssa yleisellä kuntoradalla tai koiraladulla on luvallista ellei sitä ole erikseen kielletty kieltomerkillä. Nämä ovat oivia paikkoja aktivoida koiraa, ja antaa sen toteuttaa itselleen lajityypillistä toimintaa luonnossa touhuamalla.

Voisi sanoa, että koira on tulkki ihmisen ja luonnon välillä. Koira auttaa avaamaan ihmisen aisteja ja suuntaamaan huomiota luonnon ilmiöille – usein koira tarkkaillee ympäristöään ihmistä herkemmin, ja voi riemastua esimerkiksi ensimmäisistä syksyn lehdistä tai aamupakkasesta. Luonnossa liikkuminen koiran kanssa virkistää myös mieltä, ja vahvistaa yhteisen tekemisen kautta koirakon välistä sidettä.

Kiinnipitoajan päättyessä myös metsästyskoiraharrastuksen aktiivinen kausi alkaa. Aloitamme ensi viikolla Kennelliiton verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa kampanjan, jossa esittelemme tarkemmin metsästyskoiraharrastusta, ja kerromme erilaisten koirarotutyyppien historiasta ihmisten apuna metsällä. Pysy siis kuulolla!

Turvallisesti vapaalla jalalla

Vastuullinen koiranomistaja tuntee koiraetiketin, ja noudattaa sitä. Näin toimimalla kohtaamiset niin lajitovereiden, muiden eläinten kuin ihmistenkin kanssa sujuvat mahdollisimman sujuvasti. Joskus yllättäviä tapahtumia kuitenkin sattuu kohdalle nopeasti. Koiran reaktio jännittävässä tilanteessa voi olla pakeneminen. Kuinka varmistaa, ettei koira karkaa vapaana ollessaan? Luoksetulo on yksi tärkeimpiä käskyjä, joita omistaja voi koiralleen opettaa. Luotettavaa luoksetuloa kannattaakin harjoitella pitkäjänteisesti pentuajasta alkaen.

• Lue lisää koirien kiinnipitomääräyksistä täältä.
  • Vinkkejä luoksetulokäskyn opettamiseen löydät Kennelliiton hankikoira.fi-sivustolta.
  • Tutustu Metsähallituksen Luontoon.fi-sivuston vinkkeihin koiran kanssa luonnossa liikkumiseen täältä ja koiran kanssa retkeilyyn täältä.

Kennelliiton koe- ja kilpailutoimikunnan esittelijä-sihteeri
Hannu Liedes
hannu.liedes@kennelliitto.fi
puh. 09 8873 0287

Päivitys 20.8. - Tiedotetta tarkennettu Aktiivisesti luonnossa -kappaleessa. Koiran kanssa saa liikkua koiraladuilla ja kuntoradoilla, ellei sitä ole erikseen kielletty. Näissäkin paikoissa koiran tulee kuitenkin olla kytkettynä.