Kennelliiton uuden tietojärjestelmäpalvelun käyttöönotto tapahtuu aiemmin kerrotusta poiketen vasta syksyn aikana.

Aikataulu viivästyy kolmansien osapuolten uuteen palveluun tekemien rajapintojen ollessa vielä työn alla. Myös palvelun tietoturvatestaus jatkuu edelleen. Haluamme varmistaa, että ennen julkaisua kaikki on valmista, ja että käyttöönotto sujuu mahdollisimman jouhevasti. Kyseessä on iso uudistus, sillä edelliset kolme tietojärjestelmää korvataan yhdellä uudella palvelulla.

Uusi tietojärjestelmä on nimeltään Omakoira-palvelu

Omakoira-palvelun logo

Jäsenrekisteri, Kennelliiton koirarekisteri ja Omakoira sulautuvat yhteen uudeksi, jo mobiilisovelluksesta tuttua nimeä kantavaksi Omakoira-palveluksi. Uudessa palvelussa jokainen, Kennelliiton jäsenyydestä riippumatta, voi tehdä sähköisesti muun muassa pentueilmoituksia, valionarvoanomuksia, tuontikoirailmoituksia ja tunnistusmerkintärekisteri-ilmoituksia. Niin vanhojen kuin uusienkin käyttäjien tulee rekisteröityä sekä kirjautua palveluun sen käyttöönoton jälkeen uudelleen. Ei-jäsenet voivat jatkossa tehdä palvelussa sähköisesti erilaisia hyväksymisiä, kuten hyväksyä uroksen omistajana pentueen ja tehdä koiran jalostusoikeuden luovutuksen.

Uuden palvelun käyttäjäryhmät ovat moninaisia. Niin Kennelliiton henkilöjäsenet, Kennelliiton ja Showlinkin henkilökunta, kennelpiirit, rotujärjestöt, jäsenyhdistykset, eläinlääkäriasemat kuin muut Kennelliiton sähköistä asiointia hyödyntävät henkilöt tulevat käyttämään Omakoira-palvelua. Kunkin käyttäjän toiminnot mukautuvat hänelle pätevyyksien, luottamustehtävien ja muiden oikeuksien mukaisesti.

Tietojärjestelmien kehityshankkeen aikana on selvitetty käyttäjien tarpeita ja toiveita. Uuden Omakoira-palvelun toimintoja on pyritty muokkaamaan palvelevammiksi ja selkeämmiksi. Lisäksi palvelun ylläpito ja toiminnallisuuksien kehittäminen tulee jatkossa olemaan joustavampaa. Se on niin palvelun käyttäjien kuin sen ylläpitäjienkin etu.

Käyttöönoton aikataulu

Omakoira-palvelu oli alun perin tarkoitus julkaista kevään 2024 aikana, josta sen aikataulu siirtyi elokuun kautta syksylle 2024. Tarkasta päivämäärästä kerrotaan myöhemmin. Lisäksi tulemme myös esittelemään palvelun uusia toiminnallisuuksia. Jos haluat jo katsoa ohjeita uuteen Omakoira-palveluun rekisteröitymisestä ja kirjautumisesta, löydät ne täältä.

Ajankohtaisimmat tiedot ja aiemmat uutiset uudistuksesta löydät täältä.