Koiran hankinta – yhdessä opettelemalla uuteen arkeen

28.02.2019 Tuula Laitinen
Tuula Laitinen studio

Koirat tuovat päiviin paljon iloa, tekemistä ja uusia tuttavuuksiakin. Suloisia kuvia selatessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että uusi perheenjäsen merkitsee parhaimmillaan jopa yli 15 vuoden sitoutumista uudenlaiseen arkeen.

Lemmikin hankinnan onkin aina oltava koko perheen yhteinen ja vakaasti harkittu päätös. Onko teillä mahdollisuuksia huolehtia koirasta silloinkin, jos elämäntilanteet muuttuvat? Jos on, olennaista on löytää juuri itselle sopiva koira ja vastuullinen kasvattaja tai myyjä. Valitettavasti liikkeellä on myös koirien hyvinvoinnista piittaamattomia pimeitä kauppiaita, joten myyjän taustatiedot tulee aina selvittää huolella. Pentutehtailun varma varoitusmerkki on koiran tarjoaminen heti mukaan.

Koirarotujen joukosta löytyy erilaisiin tehtäviin kehitettyjä rotuja, joista voi löytää sen parhaiten omaan elämäntapaan sopivan kaverin. Vastuullisen koirankasvattajan tunnistaa avoimuudesta. Hän tuntee rotunsa, koiransa sekä kertoo niiden luonteista ja terveydestä monenkin sukupolven takaa.

Hyvä kasvattaja on aidosti kiinnostunut siitä, että oikea koira saa onnellisen tulevaisuuden juuri sille oikeassa kodissa. Siksi kasvattaja voi kysellä elämästänne tarkastikin. Lisäksi kasvattaja antaa rokotus-, turkinhoito- ja ruokintaohjeita kirjallisena mukaan ja vinkkaa kivoista yhteisistä harrastuksista. Vuosien varrella kasvattajasta tulee usein ystävä, joka neuvoo ja tukee pulmissakin.

Koira tulee aina hankkia tunnistusmerkittynä ja rekisteröitynä. Tunnistusmerkinnän avulla voit varmistaa, että kyseessä on juuri se koira, jonka olet ostanut ja jonka rekisteripaperit olet saanut. Myös monirotuinen koira kannattaa aina siruttaa ja rekisteröidä. Jos koira karkaa tai varastetaan, tunnistusmerkitty ja rekisteröity koira on helpompi saada pian takaisin kotiin.

Sujuvan yhteisen arjen tärkeitä rakennuspalikoita ovat perustottelevaisuuskoulutus ja hyvä hoito. Koulutuksessa tulee palkita positiivista käytöstä, mutta olla kuitenkin johdonmukainen ja jämpti. Koira ei ymmärrä, miksi jokin asia on tänään näin ja huomenna toisin.

Myös koiran oikeanlaisesta ravinnosta ja juomisesta tulee ottaa jo etukäteen selvää. Lemmikkienkin hyvinvoinnille on keskeistä välttää ylipainoa. Koirien herkuista yksi nakki ei ole esimerkiksi rottweilerille paljon, mutta jackrusselille se on jo aika iso energialisä. Koirat ovat kuitenkin yksilöitä, joten sopiva ruokamäärä löytyy kokeilemalla.

Koiran hyvinvoinnille on tärkeää huolehtia oikein turkista, kynsistä ja hampaista. Jos koira sairastuu, tulee noudattaa eläinlääkärin ohjeita erityisesti antibioottikuurien syöttämisessä. Tulevienkin sukupolvien terveyden kannalta olisi myös toivottavaa, että koira vietäisiin ainakin kerran rodulle ominaisiin tutkimuksiin.

Rodusta riippumatta koirat tarvitsevat riittävästi liikuntaa, virikkeitä ja lepoa sopivassa suhteessa. Koiran kanssa voi harrastaa monipuolisesti, mutta kotikoiran kanssa aivan tavallinen yhdessä reippailu ja puuhastelu riittävät hyvin. Arki lemmikin kanssa on antoisaa, kun yhteinen tekeminen on molemmille ominaista.

Teksti on alun perin julkaistu Helsingin Sanomien Lemmikki-liitteessä 27.3.2018.

Tuula Laitinen studio
Tuula Laitinen

Tuula Laitinen on Suomen Kennelliiton kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja. Hän on kasvattanut koiria vuodesta 1994 lähtien.