Koiranäyttelyissä on harrastettava koirien ehdoilla

04.12.2023 Kimmo Mustonen
Kimmo Mustonen studio2

Koira on rakastettu perheenjäsen ja ihmisen paras kaveri. Tämä tarkoittaa sitä, että parhaasta kaverista pidetään hyvää huolta aina ja kaikkialla. Tämän pitää olla meidän kaikkien koiranäyttelyitä harrastavien tärkein tavoite.

Koiranäyttelyt ovat Suomen suosituin koiraharrastus. Parhaimmillaan koiranäyttelyt ovat mukava harrastus, joka kokoaa yhteen koiria ja koiranomistajia tutustumaan toisiinsa ja viettämään mukavaa päivää näyttelyssä. Itse näyttelykehässä käynti koiran kanssa on vain lyhyt pyrähdys päivän aikana.

Koiranäyttelyiden pääosassa tulee aina olla koira. Kun koiran esittäjä ja tukijoukot lähtevät näyttelyyn sillä mielellä, että päivä pyörii koiran ehdoilla, ollaan oikealla tiellä.

Jotta koira voi viettää mukavan päivän koiranäyttelyssä, tulee sen olla totutettu muihin koiriin ja ihmisjoukkoihin. Näyttelyssä ulkomuototuomari tutkii koiran, joten koiran tulee olla opetettu siihen, että sitä käsitellään. Koiran tulee myös olla opetettu siihen, miten se kehässä esitetään. Näyttelyissä esiintymistä voi opetella erilaisissa treeneissä ja match show’ssa.

Omistajan tulee opetella lukemaan koiraansa ja osata arvioida, onko koiranäyttelyt sellainen harrastus, joka sopii omalle koiralle. Jos koira on arka tai aggressiivinen, ei sen paikka ole koiranäyttelyissä.

Kun koiranäyttelyyn lähdetään, tulee varmistaa, että koira matkustaa paikalle mukavasti, eikä näyttelypäivästä tule koiralle liian pitkä. Koiralle tulee varata mukaan makuualusta ja mukava lepopaikka, kuten riittävän tilava häkki tai aitaus, vettä, ja ruokaa, jos päivä on pitkä. Jos matka näyttelypaikalle on pitkä, tulee koiraa ulkoiluttaa riittävän usein matkan aikana.

Omistajan stressi välittyy nopeasti koiraan. Jos näyttelymatkalle lähdetään kiireellä ja stressaantuneena, aistii koira sen, ja stressi voi pilata sen koko päivän. Näyttelypaikalle tuloon kannattaa varata riittävästi aikaa, ja pitää koko ajan huoli siitä, että koira ei stressaannu. Koiran pitää ehtiä liikkumaan riittävästi ja tekemään tarpeensa ennen näyttelypaikalle menoa. Näyttelypaikalla koiraa ei tule jättää yksin häkkiin pitkäksi aikaa. Jos päivä on pitkä, tulee koiraa käyttää ulkoilutuspaikoilla riittävän usein.

Koiran lempeä kohtelu kaikissa tilanteissa takaa koiralle hyvän näyttelykokemuksen. Koiran esittäminen kireällä hihnalla, repiminen tai muun kovakourainen kohtelu ei kuulu vastuullisen näytteilleasettajan toimintaan. Jos koira esitetään pöydällä, tulee se nostaa sinne koko rungosta, ei hännästä ja kaulasta tukien.

Koiran esittäminen löysällä hihnalla on taidokkaan tiimityön tulos, joka osoittaa, että esittäjä välittää aidosti koirastaan. Se on myös kaunista katsottavaa.

Riippumatta siitä, millaisen arvostelun koira on näyttelyssä saanut, ja miten se on menestynyt päivän kilpailuissa, huolehditaan siitä, että koiralla on mukava päivä. Näyttelystä kotiin matkaa aina juuri se omistajalleen kaikkein rakkain koira.

Muistetaan kaikki aidosti pitää huolta parhaista kavereistamme. Koirat ovat sen ansainneet.

Kimmo Mustonen studio2
Kimmo Mustonen

Kimmo Mustonen on Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja ja Kennelliiton näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnan puheenjohtaja sekä Voittaja-näyttelyiden toimikunnan puheenjohtaja. Hän on myös ulkomuototuomari.