Kennelliiton hallitus on jalostustieteellisen toimikunnan esityksestä päättänyt, että tietyiltä, ensisijaisesti kondrodysplastisilta eli matalaraajaisilta roduilta, poistetaan mahdollisuus tilata ja saada Kennelliiton olkanivelen osteokondroosilausunto 1.11.2024 alkaen.

Olkanivelen osteokondroosia seulotaan Kennelliitossa jalostusta varten olkanivelen röntgenkuvauksella. Osteokondroosia ei kuitenkaan esiinny monilla matalaraajaisilla roduilla olkanivelen ensisijaisena sairautena, ja siksi sen röntgenseulonta antaa väärän kuvan olkanivelterveydestä eikä kuvausten jatkaminen ole perusteltua.

Ennen päätöksen voimaantuloa tilatut lähetteet on mahdollista käyttää siirtymäaikana. Kuvien vastaanottaminen listatuille roduille päättyy kokonaan 1.1.2025 alkaen.

Rodut, joille ei voi tilata olkanivelen osteokondroosilausuntoa 1.11.2024 alkaen

• mäyräkoirat
  • welsh corgi pembroke ja welsh corgi cardigan
  • skyenterrieri
  • pieni portugalinpodengo
  • jackrusselinterrieri
  • venäjänbolonka

Lähetettä olkanivelen osteokondroosilausuntoa varten ei ole mahdollista tilata listatuille roduille 1.11.2024 alkaen. Ennen tätä tilatut lähetteet on mahdollista käyttää 31.12.2024 mennessä. 1.1.2025 alkaen listatuille roduille ei enää vastaanoteta kuvia olkanivelen osteokondroosilausuntoa varten. Listatuille roduille tilatuista käyttämättömistä lähetteistä voidaan tilaajan pyynnöstä palauttaa lausuntomaksu.

terveystulokset@kennelliitto.fi